Infohåndboka er ment som et hjelpemiddel for å gjøre det lettere for deg som andelseier/beboer å gjøre deg kjent med Bertramjordet Borettslag og finne aktuelle regler, instrukser og veiledning om bruk og vedlikehold av leilighetene og utearealene. Infohåndboka oppdateres fortløpende.
Balansert ventilasjon i rekkehus
Andelseierne som ønsker balansert ventilasjon sørger selv for autorisert installasjon og drift, herunder fremtidig vedlikehold, av balansert ventilasjon. Alle installasjons og vedlikeholdskostnader dekkes av andelseierne.
Ta kontakt med styret hvis du vurderer å installere balansert ventilasjon.
Individuell måling av varme
Borettslaget har individuell måling av varme levert av Ista AS. Alle andelseiere har tilgang til Ista Online, som kan nås på www.istaonline.no. Innlogget kan du enkelt følge med på forbruket ditt, sammenligne med tidligere perioder og anleggets
gjennomsnitt. For spørsmål eller hjelp, kontakt Ista påsupport@ista.no.
Gjesteparkering
Gjesteparkering finnes foran B 20/21, mot veien. Vi har også gjesteparkeringsplasser på Nedre tun (ved parsellhagen). Reserverte plasser som disponeres av Bertramjordet Medisinske senter og Åsbråten barnehage på dagtid kan også brukes som gjesteparkering etter kl. 17.30-til kl 6.00 på hverdager og i helgene (lørdag/søndag).
Gjester kan stå på gjesteparkeringen i inntil 3 døgn. Deretter vil det være 7 døgn karenstid før ny gratis parkering kan benyttes av samme registreringsnummer. Biler må være registrert elektronisk da dette er påkrevet på området/ved alle våre gjesteparkeringer. Info med påloggingsinformasjon er blitt sendt via Bonabo og distribuert i postkassene.
Gjester som av ulike årsaker ønsker å parkere i et tidsrom utover 3 døgn, må tre virkedager før parkeringen starter ta kontakt med Styret, da det må påregnes noe saksbehandlingstid. Henvendelse gjøres til styret@bertramjordet.no eller via melding til styret i Bonabo. Hvis det fortsatt er ledige gjesteparkeringsplasser i ønsket periode, kan gjester fortsatt stå på gjesteparkering mot å betale en avgift på kr 50 per døgn.
Det tillates ikke parkering for gjester/beboere fra nærliggende borettslag på våre
gjesteparkeringsplasser. Kjøretøy registrert på beboere i borettslaget kan ikke benytte gjesteparkeringen.
HC-plasser for gjester: 1 stk foran Bertramjordet Medisinske senter. 1st mellom B20/21 og B22/23 garasjene. 1 stk på Nedre tun foran ballbingen.
Bertramjodet har avtale med P-service AS (tidligere SmartSecurity AS). Selskapet utfører parkeringskontroll på vegne av borettslaget i henhold til reglene ovenfor. P-service AS er medlem av Parkeringsklagenemnda.
Kjøkkenvifte/avtrekkshette
Det er ikke tillatt å koble kjøkkenvifte/avtrekkshette med motor til eksisterende avtrekkskanal. Kun kjøkkenvifter med omluft og kullfilter er tillatt.
Lading av elbil
Det er tilrettelagt infrastruktur for ladebokser på alle parkeringsplasser under blokkene.
Andelseiere som trenger elbillader, kan kjøpe en Easee ladeboks. Leverandøren som benyttes av borettslaget er Lysglimt Elektro AS, som også utfører monteringsarbeidet. Andelseieren er ansvarlig for vedlikehold av sin egen ladeboks.
Etter at ladeboksen er montert, må andelseieren kontakte PlugPay for å signere en avtale for administrering av individuell betaling for strøm til billading.
Leie av parkeringsplasser ute
Borettslaget har en del parkeringsplasser ute. Disse leies f.t. ut til kr. 200,- pr. måned. Kontakt styret ved behov.
LUNOS ventilasjon
Det har blitt installert LUNOS e2 60 varmegjenvinnende ventilasjon i alle leiligheter og rekkehus i Bertramjordet borettslag.
Betjeningsveiledningen til displayet har blitt distribuert tidligere til alle beboerne. Den kan dessuten lastes ned her: Betjeningsanvisning Lunos e2 SC v09.
Det er viktig at systemet ikke «stenges» med fysiske sperrer, da det kan skape dårlig inneklima og fukt.
Skadedyr
I utgangspunktet må andelseierne og beboerne selv ta ansvaret for egen bolig og prøve ut tiltak så fort som skadedyr er observert i boligen. Mange innboforsikringer dekker problemer/skader med insekter, skadedyr o.l. Vi oppfordrer alle til å sjekke ut egen innboforsikring før man kontakter styret.
Borettslaget har skadedyrforsikring hos Norsk Hussopp Forsikring gjennom vår avtale med Gjensidige. Dersom en skadesak meldes inn på borettslagets forsikring, må dette gjøres av styret. Egenandel som faktureres til andelseier.
Mus og rotter
Beboerne bør
√ kaste avfall på korrekt måte (inkl. å lukke poser o.l. skikkelig)
√ ikke oppbevare mat(avfall) i boder og utenfor boligen
√ unngå å tømme matolje og fett i sluk/WC
√ unngå å mate fugler, da dette også tiltrekker seg mus og rotter
√ og dersom man har fått mus inn i boligen/boden, bør man sette ut feller.
Sølvkre/skjeggkre
√ rengjort boligen godt
fjern pappemballasje o.l. raskest mulig etter at de er kommet inn i boligen.
Fjern “fukt” da sølvkre liker seg der det er høy luftfuktighet (60%). Luft godt.
Bruk skjeggkrefelle med åte.
√ Varsle styret om det trenges større tiltak.
Kakerlakk, veggdyr
√ rengjort boligen godt
fjern pappemballasje o.l. raskest mulig etter at de er kommet inn i boligen.
sjekk kofferten før du tar den inn i boligen etter sydenturen.
Sjekk brukte gjenstander (møbler) grundig før du tar dem med hjem.
Yterlige tiltak er avhengig av hva slags veggdyr som er oppdaget.
Tilstøtende boliger bør også varsles da disse skadedyrene sprer seg ofte også til naboer.
Maur
Best effekt på maurkitt oppnås om man først støvsuger og deretter vasker godt der mauren er sett så den ikke har tilgang til mat.
√ Det er flere midler å få kjøpt for bekjempelse av maur.
Sjekk hagen for gamle stubber og trær, prøv å lokalisere redet til stokkmaur eller jordmaur.
√ Andelseierne må ta ansvaret for tiltak.
Varsle styret i tilfellet det er andre type maur, f eks. faraomaur, da behandlingen for disse innebærer flere leiligheter.
Veps
Andelseieren/beboeren er selv ansvarlig for å håndtere vepsebol.
Bruk vepsespray.
Sett i gang forebyggende tiltak for å unngå at veps trenger inn i boligen/boden.
I spesielle tilfeller vi borettslaget kunne ta (del)ansvar for å få fjerne vepsebol, for eksempel når man må bruke spesialutstyr (spesialstige/lift) for å rekke fram til bolet.
Skadedyr
I utgangspunktet må andelseierne og beboerne selv ta ansvaret for egen bolig og prøve ut tiltak så fort som skadedyr er observert i boligen. Mange innboforsikringer dekker problemer/skader med insekter, skadedyr o.l. Vi oppfordrer alle til å sjekke ut egen innboforsikring før man kontakter styret.
Borettslaget har skadedyrforsikring hos Norsk Hussopp Forsikring gjennom vår avtale med Gjensidige. Dersom en skadesak meldes inn på borettslagets forsikring, må dette gjøres av styret. Egenandel som faktureres til andelseier.
Mus og rotter
-kast avfall på korrekt måte (inkl. å lukke poser o.l. skikkelig)
-ikke oppbevar mat(avfall) i boder og utenfor boligen
-unngå å tømme matolje og fett i sluk/WC
-unngå å mate fugler, da dette også tiltrekker seg mus og rotter
-dersom man har fått mus inn i boligen/boden, bør man sette ut feller.
Sølvkre/skjeggkre
-rengjor boligen godt
-fjern pappemballasje o.l. raskest mulig etter at de er kommet inn i boligen.
-fjern “fukt” da sølvkre liker seg der det er høy luftfuktighet (60%). Luft godt.
-bruk skjeggkrefelle med åte.
-varsle styret om det trenges større tiltak.
Kakerlakk, veggdyr
-rengjor boligen godt
-fjern pappemballasje o.l. raskest mulig etter at de er kommet inn i boligen.
-sjekk kofferten før du tar den inn i boligen etter sydenturen.
-sjekk brukte gjenstander (møbler) grundig før du tar dem med hjem.
-ytterligere tiltak er avhengig av hvilken type veggedyr som er oppdaget.
-tilstøtende boliger bør også varsles da disse skadedyrene sprer seg ofte også til naboer.
Maur
-støvsug og deretter vask godt der mauren er sett så den ikke har tilgang til mat.
-det er flere midler å få kjøpt for bekjempelse av maur.
-sjekk hagen for gamle stubber og trær, prøv å lokalisere redet til stokkmaur eller jordmaur.
-andelseierne må ta ansvaret for tiltak.
Varsle styret dersom det er oppdaget en annen type maur, f eks. faraomaur, da behandlingen for disse krever tiltak i flere leiligheter.
Veps
-andelseieren/beboeren er selv ansvarlig for å håndtere vepsebol.
-bruk vepsespray.
-sett i gang forebyggende tiltak for å unngå at veps trenger inn i boligen eller boden.
-i spesielle tilfeller kan borettslaget ta (del)ansvar for å få fjerne vepsebol, for eksempel når man må bruke spesialutstyr (spesialstige/lift) for å rekke fram til bolet.
Varmestyring xComfort
Alle leiligheter i borettslaget er utstyrt med xComfort varmestyringssystem. Andelseierne må passe på å bytte ut batteriene når det er nødvendig. Vanlige AA- og AAA-batterier kan brukes i termostater og betjeningspaneler. For mer informasjon, se bruksanvisningen for xComfort varmestyring.
Varmestyring FutureHome/Fibaro (Bertramjordet 63-64)
Leiligheter i REZBUILD prosjektet fikk FutureHome/Fibaro installert for varmestyring. Andelseierne må sørge for å lade termostatene.
Hvis termostaten indikerer at den er ferdig ladet (lyser grønt) ved tilkobling av laderen, må laderen tas ut og settes inn igjen. Da vil indikatoren på termostaten lyse rødt, og ladingen begynner. Hvis en powerbank brukes til lading, må du sjekke at den ikke har gått i dvale og faktisk lader.
Batterier på eksterne sensorer skal også byttes. Det brukes CR2032 litiumbatterier.
Veiledning til FutureHome app: FutureHome